10 varovných signálov, že vášmu telu chýba voda (1.časť)

0

Až dve tretiny hmotnosti vášho tela tvorí voda, a bez nej človek dokáže prežiť iba pár dní. Každá bunka, orgán či tkanivo v tele je na vode závislé. Voda v tele zohráva dôležitú úlohu pri:

  • reguluje a udržiava telesnú teplotu 
  • chráni tkanivá, miechu a kĺby
  • maže kĺby a oči
  • pomáha vyplavovať škodlivé látky a toxíny
  • podporuje trávenie
  • pomáha regulovať príjem kalórií
  • hydratuje pleť a pokožku…

Telo bez vody prestane správne fungovať, takže je potrebná dostatočná hydratácia. Je dôležité piť pravidelne tekutiny a jesť potraviny, ktoré obsahujú vodu.

Niekedy telo stráca viac vody ako obvykle. Takýto stav môže nastať pri zvýšenej intenzívnej fyzickej aktivite, nadmernom potení, hnačke, vracaní, diabetes či častom močení. To spôsobuje dehydratáciu a pre telo je naozaj náročné fungovať tak ako má, v rovnováhe.

Mnohí si uvedomujeme, ak nám chýba voda, ale mnohí aj nie. Ak však poznáte príznaky dehydratácie, viete, kedy musíte zvýšiť svoj príjem tekutín.

10 TOP varovných signálov, ktoré naznačujú, že vášmu telu chýba voda:

1. Bolesť hlavy a závraty

Jedným z príznakov, že vášmu telu chýba voda sú bolesti hlavy a závraty. Pokles hladiny hydratácie tela vedie k zníženiu množstva tekutiny obklopujúcej mozog, ktorá ho chráni pred nárazmi a miernym pohybom. Nedostatok tekutín môže vyvolávať migrény a neutíchajúce bolesti hlavy. Okrem toho, dehydratácia znižuje prietok kyslíka a krvi do mozgu. Preto, ak trpíte bolesťami hlavy, miesto tabletiek si dajte pohár vody. Ak je bolesť hlavy dôsledkom dehydratácie, určite po doplnení tekutín čoskoro prejde.


Mohlo by vás tiež zaujímať: 5 spôsobov ako z vody vytvoriť elixír zdravia


2.  Zastretie mysle, tzv. “brain fog” a slabá koncentrácia

Ľudský mozog jasne dokáže vykazovať známky toho, že je dehydrovaný. Tvorí ho približne 80% vody. Nedostatok vody v mozgu môže mať vplyv na naše rozhodovanie, pamäť či náladu. Dehydratácia môže (podľa štúdií v Clinical Autonomic Research, ktoré boli publikované v roku 2013) ďalej spôsobiť  zastrenie mysle, zábudlivosť, problémy so zaostrovaním, myslením či komunikáciou. Ďalšie štúdie z roku 2011, ktoré vyšle v British Journal of Nutrition, boli taktiež udané možné zmeny v stavoch únavy a úzkosti.

3. Zápach z úst a sucho v ústach

Ďalším znamením, že vášmu telu chýba voda je zlý dych. Telo produkuje menej slín v dôsledku nedostatku vody, ktorá obsahuje antibakteriálne vlastnosti. Čo spôsobuje nepríjemný zápach z úst a vedie k nadmernému rastu baktérií v ústach. Voda funguje ako mazadlo, ktoré udržuje sliznice v krku vlhké a zabraňuje suchu v ústach. A zároveň eliminuje zápach z úst.

4. Zápcha a iné zažívacie problémy

Voda pomáha mazať tráviaci systém a udržuje tráviaci trakt flexibilný a čistý. Predídete tak zápche a vaša stolica bude pravidelná. Nedostatok vody v tele môže spôsobiť pálenie záhy a tráviace ťažkosti. Aby sa zabránilo zápche a iným zažívacím problémom, je dôležité telu dodať naozaj potrebné množstvo tekutín a udržiavať ho hydratované.

5. Náhle chute na slané či sladké

Ak máte náhle pocity hladu alebo chutí, vypite pohár vody pred tým ako sa najete. Vaše telo môže vysielať falošné signály do mozgu, že máte hlad, ale v skutočnosti ste smädný. Ak túžite po niečom slanom, je to v dôsledku straty vody a elektrolytov v organizme. Jednoducho si dajte nejaký športový nápoj, ktorý obsahuje sodík alebo si pripravte vlastný zmiešaním 1 citróna v pohári vody spolu s 1 lyžicou soli. Ak skôr máte chuť na sladké, to môže byť spojené s problematickou výrobou glykogénu. V takomto prípade siahnite po ovocí s vysokým obsahom vody a sú zároveň sladké – melón, papája alebo bobuľoviny.

Ďalšie signály nájdete v pokračovaní tohto článku už tento piatok :-)

Túto zaujímavú informáciu sme pre vás našli TU.

Foto: commons.wikimedia.orgen.wikipedia.org


Komentáre

Comments are closed.

shutterstock_201745592

Zásobník plný zdravého životného štýlu

Tvoríme pre vás články, rozhovory a seriály o cvičení a stravovaní. 

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť