Čo je pre zdravie nebezpečnejšie? Tuk alebo cukor?

0

Čo myslíte? Je to CUKOR. Tisíckrát nebezpečnejší pre zdravie než tuk. Príčina obezity, cukrovky, srdcovo-cievnych a iných vážnych ochorení. Kvôli zlepšeniu chuti (a teda zvýšeniu predaja samozrejme) sa pridáva do 99% všetkých priemyselne spracovaných produktov, od raňajkových musli, cez omáčku na špagety, sladené nápoje až po chlieb.

V priemere človek skonzumuje ročne 40 kíl cukru!!! Neuveriteľné? Poďme si teda prepočítať, koľko cukru obsahujú niektoré potraviny, ktoré bývajú bežnou súčasťou nákupného košíka:

4 gramy cukru = 1 čajová lyžička = 16 kcal!

  • 1 coca-cola v plechovke = 40 gramov (10 čajových lyžičiek)
  • 250 g grécky jogurt s vanilkovou arómou = 19 gramov cukru (takmer 5 čajových lyžičiek)
  • raňajkové cereálie (napr. Nesquik, plnené vankúšiky Emko, Frosties Kellog´s, Minis Nestlé, ale aj väčšina ďalších) = na 100 g až tretina z toho je cukor, čiže v 100 gramoch je vyše 7 čajových lyžičiek cukru
  • a takto môžeme pokračovať – toastový chlieb,konzervy, polotovary…

Veľmi ľahko si to dokážete prepočítať sami, jednoducho spočítajte všetok obsah cukru a iných sladidiel (sirupy, džúsy, náhradné sladidlá) a výsledné gramy si prepočítajte na čajové lyžičky.. budete prekvapení… priemerne naozaj človek do seba denne dostane 26 čajových lyžičiek rafinovaného cukru! A k tomu ďalší kopec sacharidov…  Áno sacharidy sú základným palivom pre mozog a telo, ALE rozhodne v iných formách než je rafinovaný cukor zákerne skrytý vo všetkom čo nám má “uľahčiť a spríjemniť” život.

Prečo je rafinovaný cukor tak škodlivý?

Nie je to iba kvôli prázdnym kalóriám. Veľmi zjednodušene povedané, jedna z jeho molekúl sa v pečeni usádza vo forme tuku a takáto stukovatená pečeň spôsobuje obrovské zdravotné problémy (metabolické poruchy, obezita a s ňou spojené problémy pohybového aparáta, alzheimer, rakovina a iné). Prebytok fruktózy z rafinovaného cukru taktiež zatvára tú časť mozgu, ktorá vám napovie, že už máte dosť… mozog proste nezaregistruje, že ste už jedli… Výkyvy nálad až depresie, záchvaty prejedania sa, nepekná pleť sú len ďalšie vplyvy cukru na nás.

Problematika sacharidov je veľmi obsiahla a komplexná. Toto je iba základné upozornenie k tomu, aby sme si dôkladne zvážili, čo do seba dennodenne dávame, čítali si etikety výrobkov, ktoré vkladáme do nákupného košíka a čo najviac eliminovali rafinovaný cukor a sacharidy dopĺňali zdravším spôsobom. 

Pre viac informácií si pozrite toto video (prevažný zdroj informácií v tomto článku): https://www.youtube.com/watch?v=xDaYa0AB8TQ

Ako správne jesť a kombinovať sacharidy je veľmi dobre vysvetlené tu: http://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-zdravi/rozdelenie-sacharidov.html

autor: denisa

foto: pixabay

 


Komentáre

Pridaj svoj komentár

shutterstock_201745592

Zásobník plný zdravého životného štýlu

Tvoríme pre vás články, rozhovory a seriály o cvičení a stravovaní. 

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť