Čo signalizuje chuť na nezdravé jedlo? (1.časť)

0

Poznáte to? Snažíte sa jesť zdravo a zrazu vás úplne neočakávane prepadne chuť na niečo úplne nezdravé! Odoláte, či si dáte kávu, bežíte kúpiť na pumpu čipsy a nanuk? Hamburger?! Nie všetky chute na nezdravé však znamenajú, že ste pažraví. Samozrejme pokiaľ to nepraktikujete každý deň :) Niekedy telo bojuje za “svoju dávku” nezdravého, na ktorú bolo zvyknuté a je mu to už nejaký čas odoprené.. a niekedy sa snaží povedať vám, že mu niečo chýba. Takto som sa minule, nespokojne pojedajúc čokoládu, snažila nájsť odpoveď na to, čo moja chuť na nezdravé jedlo môže znamenať. A našla som výborné zdôvodnenia. Takže čo to znamená, keď máte neodolateľnú chuť na: 

1. Čokoládu

Chuť na čokoládu môže signalizovať nedostatok horčíka. Horčík je nazývaný kráľom minerálov, zúčastňuje sa takmer všetkých metabolických funkcií v tele a napriek tomu, aký je dôležitý, prevažná väčšina ľudí ho má málo.. kvôli vyčerpanej pôde, rafinovaným potravinám a nedostatku živej stravy. Málo horčíka má vplyv aj na zlé vstrebávanie vápnika! Prejavy nedostatku horčíka sú zvýšená únava, slabosť, podráždenosť, bolesť svalov, syndróm ťažkých nôh. A sekundárne odvápnené kosti a pokazené zuby.

Ako horčík doplniť?

  • jablká, banány, mango, figy, avokádo, paprika, paradajky, cukina, hrášok, kapusta, cvikla, špenát, strukoviny, orechy a semienka (konopné, ľanové, slnečnicové, sezamové)

2. Chuť na biele pečivo a spracované cesto z bielej múky

Telo môže týmto žiadať o doplnenie chrómu. Nedostatok chrómu sa prejavuje zníženou schopnosťou tela spracovávať sacharidy a bielkoviny a zníženou odolnosťou voči stresu. Chrómu škodia všetky umelé zásahy do pestovania plodín – postreky, umelé hnojenie, priemyselné spracovanie. Najlepšie je teda dopĺňať svoj jedálniček o potraviny v bio kvalite.

Ako doplniť chróm?

  • konopné semienko, hrušky, slivky, hlávkový šalát a iná listová zelenina, paradajky, hríby, obilné a iné klíčky, cereálie a celozrnné výrobky, datle, granátové jablko, žĺtok z vajíčka, čierne korenie, lieskové orechy, paraorechy a ďalšie druhy orechov, mäso.

3. Chuť na slané jedlo

Telo si pýta chlorid sodný. Chlorid sodný je vlastne kuchynská soľ. Je potrebný na udržiavanie nervovej činnosti a látkovej výmeny, má antibakteriálne a konzervačné účinky. Pozor však, je prirodzene obsiahnutá v potravinách a netreba príliš dosoľovať, jej nadbytok spôsobuje vysoký krvný tlak! Kuchynskú soľ obsahujú takmer všetky umelo spracované výrobky, najviac mäkké salámy, trvanlivé salámy, údené mäsá a preto ich konzumácia je veľmi nezdravá.

Ako doplniť chlorid sodný?

  • morská soľ, himalájska soľ, nepasterizovaný jablčný ocot, nepasterizovaný kozí syr

4. Chuť na kávu alebo čierny čaj

Pravdepodobne máte nedostatok síry a/alebo fosforu, chloridu sodného a železa. Chlorid sodný sme si popísali vyššie. Síra je dôležitou súčasťou každej našej bunky, je základnou zložkou bielkovín a podporuje ich správnu syntézu. Síra sa označuje aj ako minerál krásy, zabezpečuje zdravie vlasov, nechtov, dodáva im lesk a zabraňuje lámavosti. Stará sa o hydratáciu pokožky. Z nedostatku železa vzniká chudokrvnosť, teda nízka hladina krvného farbiva hemoglobínu, ktorý má za úlohu okysličovanie tkanív. Človek je bledý a unavený, pretože mu chýbajú “nosiče kyslíka”. Paradoxne, káva práveže zabraňuje dobrému vstrebávaniu železa. Nedostatok fosforu môže viesť k lámovosti kostí a zubov, únave a slabosti, nechutenstvu a zníženej imunite, bolesti kĺbov. Pozor však, aj nadbytok je tak ako pri železe, nebezpečný! Všetky minerály musia byť v rovnováhe, prebytok jedného narušuje vstrebávanie a využiteľnosť iného..

Ako doplniť železo?

  • melasa, chlorella, Maca, tekvicové semienka, šošovica, celozrnné obilniny, chren, divoké bylinky (žihľava), listová zelenina, kapusta, sušené marhule, hrozienka, naklíčené semienka, physalis, morské riasy…

Ako doplniť síru?

Ako doplniť fosfor?

  • kapusta, žihľava, cibuľa, pažítka, kaleráb, kel, špenát, hlávkový šalát, uhorka, paradajky, cukina, hrášok, chren, mangold, lieskové oriešky, ľanové a sezamové semienka, avokádo, koriander, banán, citrón, hruška, jablko, mango, marhule, med

V druhej časti TU si prečítajte, čo môže znamenať chuť na alkohol, sladkosti, chipsy, alebo dámy – ako sa neprejedať pri PMS. 

foto: shutterstock

autor: denisa

info: zzz.sk, jajsem.cz, rawsuperfood.cz


Komentáre

Pridaj svoj komentár

Neprestávajte čítať, máme pre vás ďalšie výborné články

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Čo je pre telo lepšie, šťavy alebo smoothies?

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť