Je chronické sedenie nové fajčenie?

0

Cvičím 2 hodiny denne, ale potom sedím 10 hodín v práci. Je to zdravé?

Nie, nie je!

Autor viacerých bestsellerov, ktorý skúma vplyv pohybu, spánku, jedla na ľudské správanie a zdravie Tom Rath, v jednej zo svojich kníh píše:

Sedenie viac než šesť hodín denne výrazne zvyšuje riziko predčasnej smrti. Nezáleží na tom, ako veľa cvičíš, ako zdravo ješ, že sa vyhýbaš fajčeniu a máš veľké množstvo zdravých zvykov, rozsiahle sedenie Ti spôsobí problémy.

Rath ďalej uvádza, že akonáhle si sadneš, aktivita svalov na nohách sa “vypne”. Počet kalórií, ktoré spaľuješ, sa zníži na jednu za minutu, produkcia enzýmov, ktoré pomáhajú spaľovať tuk, spadne o 90 percent. Po dvoch hodinách sedenia, dobrý cholesterol padne o 20 percent. Pravdepodobne toto vysvetľuje, prečo ľudia so sedavým zamestnaním  trpia dvojnásobne viac na kardiovaskulárne ochorenia.

Ďalšia štúdia, publikovaná v British Medical Journal, uvádza:

Počas bdelého stavu, 65 percent dňa strávi priemerný človek sedením – to je deväť až desať hodín! Sedenie v práci zaberá až 60 percent celkového sedenia počas pracovných dní, ale aj cez víkend ľudia sedia približne osem hodín.

Chronické sedenie je vážna hrozba!

Spojenia medzi rizikom rakoviny a sedavým spôsobom života sú napríklad nasledovné:

  • Riziko rakoviny pľúc vzrastá o 54 percent
  • Riziko rakoviny maternice stúpa o 66 percent
  • Riziko rakoviny čreva stúpa o 30 percent
  • Riziko úzkostí a depresie je výrazne vyššie u tých, ktorí sedia v porovnaní s tými, ktorí sa viac hýbu – títo naopak vykazujú lepšie mentálne zdravie a vitálnosť
  • Znižuje sa koncentrácia
  • Znižuje sa hĺbka dychu – tí čo sedia, dýchajú plytko

Čo s tým robiť?

Na začiatok si dajme dva ciele:

  1. Človek by mal urobiť denne minimálne 10.000 krokov.
  2. Minimálne 2-3 hodiny z doterajších 10 presedených, stáť.

1. Človek by mal urobiť denne minimálne 10.000 krokov

Chronicky sediaci človek urobí denne približne 1.000 až 3.000 krokov. Priemerná dĺžka kroku sa rovná približne 42% výšky človeka. Pri výške 170 cm má krok teda okolo 71 cm . Pri 10.000 krokoch, teda človek prejde niečo okolo 7 km denne. Je to veľa?

Na druhej strane však, sedenie dlhé hodiny nie je zdravé, ani pre športovcov. Ako začať? Naplánujete si prestávky. každých 30 minút 2-3 minúty sa prejdite. Aj táto malá fyzická aktivita počas dňa, pomôže telu aby získalo novú energiu, zvýšil sa mentálny výkon, zlepšil metabolizmus. Prvý cieľ môže byť 5.000 krokov denne (poľahky zmeria takmer akýkoľvek mobil prostredníctvom aplikácií), a postupne zvyšujte počet krokov.

2. Viac stojte

Skúste počas práce z 8 hodín času stáť 2-3 hodiny. Napríklad takto :)

 

pracovny stol pre statie

zdroj foto: vimeo.com

 

 


Komentáre

Comments are closed.

Neprestávajte čítať, máme pre vás ďalšie výborné články

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Čo je pre telo lepšie, šťavy alebo smoothies?

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť