Ktorý váš hormón je zodpovedný za kvalitný spánok?

0

Pýtate sa nás: Chcem sa opýtať, čo je to vlastne melatonín. Zmenila som prácu – predtým som robila takmer stále nočné a teraz mám bežnú dennú prácu. Lenže si neviem prestaviť režim.. večer neviem zaspať a ráno keď mám ísť do práce, by som najradšej ľahla a spala. A som z toho už veľmi unavená. Známy mi povedal, že mám asi porušené vylučovanie melatonínu. Čo to je, ako to funguje a čo mám teda robiť? 

Radíme vám:

Melatonín je hormón, ktorý produkuje náš mozog. Zjednodušene povedané – melatonín povie telu, kedy je noc a čas ísť do postele. Porušený spánkový cyklus spôsobí telu zmätok v jeho vylučovaní (napríklad pri jet-lagu alebo pri spomínaných prechodoch nočných a denných smien) a vtedy nastávajú problémy so spánkom. V takýchto prípadoch, podporou hladiny melatonínu v tele prostredníctvom prípravkov, ktoré melatonín obsahujú, si môžeme pomôcť spánok správne doregulovať.


Mohlo by vás tiež zaujímať: Neviete zaspať? Táto technika vás zaručene uspí do 1 minúty!


Melatonín je veľmi silný hormón, ktorý si mnohí zamieňajú s chemickými tabletkami na spanie. Melatonín je však telu prirodzený a preto jeho správne užitie je telu omnoho prirodzenejšie, než chémiou riadené zaspávanie. Avšak pozor na pokušenie zobrať v túžbe po kvalitnom spánku viac tabletiek než je odporúčané! Príliš veľa melatonínu môže telu tiež uškodiť! V nadmernom, telu neprirodzenom množstve spôsobuje bolesti hlavy, podráždenosť, nevoľnosť. Taktiež sa nemôže užívať dlhodobo!

Kedy je vhodné užiť melatonín?

  • Keď viete, že budete mať posunutý pravidelný spánkový režim. Napríklad niekoľko nocí budete hore dlho do noci a potom budete mať problém vrátiť sa do normálneho režimu. Alebo pri už spomenutom jetlagu. (Mne pomohol veľmi po dlhodobom prerušovanom spánku po narodení syna, po období neustáleho budenia som nebola schopná spať bez prerušenia, hoci syn už spával celú noc.. Dva týždne s asistenciou melatonínu to vyriešili.)
  • Ak máte vyše 60 rokov a máte problém so spánkom. Vaše telo už prirodzene vylučuje menej melatonínu a s miernou pomocou si môžete zabezpečiť lepší spánok.

Kedy nie je vhodné užiť melatonín?

  • Keď nemôžete spať kvôIi stresu, depresii alebo zlosti. Melatonín v týchto prípadoch nepomôže, pretože problém nie je v neschopnosti tela vylúčiť vlastný melatonín. Mali by ste sa pokúsiť zrelaxovať a ukludniť telo, aby bol mozog schopný spracovať  informáciu, že je čas ísť do postele.
  • Ak už ste dávku melatonínu zobrali ten večer. Niektorí ľudia zaznamenali, že ak už zobrali jeden melatonín skôr večer a tesne pred zaspatím zobrali ešte jeden, zobudili sa akoby s “opicou” – zvyškový melatonín bude stále dávať telu znamenie, že je noc a nebudete sa vedieť prebrať.

Takže hoci ide o prirodzený hormón, hlavne treba dodržiavať dávkovanie a potom to bude dobrý sluha pri riešení problémov so spánkom :)

 foto: shutterstock.com

zdroj: doctoroz.com


Komentáre

Pridaj svoj komentár

shutterstock_201745592

Zásobník plný zdravého životného štýlu

Tvoríme pre vás články, rozhovory a seriály o cvičení a stravovaní. 

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť