Potraviny, ktoré vám pomôžu rýchlejšie zhojiť zlomené kosti

0

Samotný jedálniček vplýva na zdravie celého tela a teda aj na silné a pevné kosti. Prevencia je základ a niektoré druhy potravín by ste mali doň zahrnúť, aby ste zraneniam predchádzali, či ich aspoň minimalizovali. Avšak, ak už sa nešťastnou náhodou zraníte, strava zohráva kľúčovú úlohu pri budovaní hustoty kostí a hojení rán.

Práve strava môže byť hlavným faktorom, ktorý dokáže ovplyvniť rýchlosť liečenia a hojenia. Správny výber potravín dokáže urýchliť liečebný proces. Samozrejme pri zlomeninách je dôležitý aj oddych a minimálna námaha postihnutého miesta.

Aby sa zlomenina zhojila bez čo najmenších následkov, je potrebné doplniť jedálniček. Pri liečbe zlomenín je naozaj veľmi dôležité poskytnúť našemu organizmu cielené a pevné dávky vápniku. O komplexnej liečbe a rehabilitáciách by vás mal oboznámiť váš lekár, avšak netreba podceňovať aj doplnkové faktory liečby, medzi ktoré patrí aj výživa.

Koľko vápniku potrebujeme?

Odporúčaná denná dávka vápniku u dospelého človeka je cca 800 mg. Ak máte zlomeninu kosti, liečebná dávka sa odporúča dvojnásobná. Pozor však, význam má nielen prijaté množstvo vápniku, ale hlavne jeho využitelnosť. Čo to znamená? Že rozhodujúce je, koľko z celkového prijatého množstva  vápniku v potrave telo dokáže reálne využiť. Na to, aby telo dokázalo vápnik z potravín využiť, je potrebné kyslé prostredie, dostatok vitamínov C, A a D, dostatok bielkovín. Dostatočné vstrebávanie a využitie vápniku môže znížiť nadmerný príjem bielkovín, strava bohatá na tuk a cukor, alkohol, vysoký príjem fosforu v potrave, niektoré druhy liekov (napríklad kortikoidy). Správnemu vstrebávaniu zabraňuje aj kyselina šťavelová a hrubá vláknina v potrave, a to tým, že vápnik na seba viaže.

Potraviny, ktoré dokážu urýchliť hojenie zlomených kostí

1. Mlieko – je dobrým zdrojom vápniku, vitamínu D a bielkovín.

2.  Jogurt – nízkotučné jogurty majú bežne okolo 400 mg vápniku v jednej porcii. Pre správne hojenie kostí je dôležité aj vybudovať svaly v mieste zlomeniny, ktoré sú potrebné aj k posilneniu kosti po zlomenine.

3. Ryba – tuniak, losos či sardinky sú tými ideálnymi rybacími potravinami, ktoré pomáhajú zvýšiť proces hojenia kostí. Prečo? Všetky tieto ryby majú dostatočné množstvo vitamínu D, ktorý je zodpovedný za správne vstrebávanie vápniku do tela.

4. Brokolica – je plná vitamínov C a K, ktoré poskytujú lepšie podmienky pre zotavenie sa po zlomenie a tvorbe pevnejších svalov.

5. Pomarančový džús – čerstvá pomarančová šťava obsahuje vitamín C, antioxidant, ktorý umožňuje tvorbu kolagénu a napomáha hojeniu zlomeniny.

Ďalšie zdroje vápniku okrem potravín vyššie sú napríklad kapusta, čínska kapusta, čakanka, paprika, petržlenová vňať, fenykel, chren, karfiol, ovos, celozrnné obilniny, lúskoviny, tofu, melasa, slivky, mak, mandle, orechy, semená, sezam, morské riasy, dary mora a iné.

Skoré uzdravenie priatelia :-)

Autor: Ivana
Foto: flickr.com
Zdroj: rehabilitace.info, vylecime.cz

 

 


Komentáre

Comments are closed.

Neprestávajte čítať, máme pre vás ďalšie výborné články

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Čo je pre telo lepšie, šťavy alebo smoothies?

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť