Pozor na sodík v strave – ktoré potraviny ho obsahujú najviac?

0

Soľ – a teda sodík – je v optimálnom množstve pre naše telo nevyhnutný – potrebujeme ho pre správnu prácu svalov, nervovú činnosť a rovnováhu príjmu a výdaja tekutín. Odporúčaná denná dávka podľa Svetovej zdravotníckej organizácie pre dospelého zdravého človeka je 5 až 6 gramov soli denne, čo je cca jedna čajová lyžička. Ľudia s vysokým krvným tlakom, ochorením obličiek a seniori by mali znížiť príjem soli na maximálne štvrtinu dennej dávky zdravého človeka, čiže 1500 mg. Podľa prieskumov však väčšina ľudí prijíma až dvojnásobné množstvo! 

Prečo je zvýšené množstvo sodíka nebezpečné?

Hovorí sa mu aj “pomalý zabijak”. Dlhodobo zvýšený príjem sodíka v tele zvyšuje riziko vysokého krvného tlaku, srdcových záchvatov a mŕtvice. Vedie k poškodeniu obličiek, obezite, rednutiu kostí aj obličkovým kameňom. Vysoký príjem soli je veľmi náročný pre naše obličky. Tie majú za úlohu odstraňovať z nášho tela prebytočnú vodu a na to potrebujú správny pomer sodíka a draslíka. Priveľa soli túto rovnováhu naruší, obličky odvádzajú menšie množstvo tekutín a vzniká vysoký krvný tlak. Ten zas zaťažuje (nielen) obličky, ďalej zhoršuje celkový stav a prehlbuje nerovnováhu vody v tele.

Sodík v “skrytej” soli

Nejde len o samotné solenie. Ide o všetko, čo jeme a pijeme – takmer všetko obsahuje soľ. Je jej príliš veľa v pekárenských výrobkoch, cornflaksoch, polotovaroch… Na ktoré potraviny si treba dávať najviac pozor?

  • * párky, šunka (aj detská!), klobásy, salámy, nakladané a konzervované mäso
    * sardinky, nepravé lososy, treska, rybací šalát
    * eidam, gouda, plátkové syry, plesňové syry
    * slané pochutiny – chipsy, slané tyčinky
    * pekárenské výrobky, raňajkové kukuričné lupienky
    * olivy, marinády, dresingy, dipy
    * instantné polievky, omáčky
    * soľ, horčica, kečup, majonéza, polievkové a mäsové extrakty
  • * čerstvé mäso, čerstvá hydina a divina
    * čerstvé ryby
    * vajcia, nízkotučné mliečne výrobky
    * cestoviny
    * zelenina, huby, zemiaky, čerstvé orechy
    * ovocie, ovocné džúsy
    * čerstvé, sušené, mrazené bylinky a koreniny

Aj keď teda máte pocit, že nesolíte veľa, do denného príjmu soli treba započítať všetko čo jete.  Najlepšie je sa úplne vyhýbať polotovarom a pri pekárenských výrobkoch si dôkladne vyberať, nikdy nekupovať tie, ktoré majú soľ navyše pridanú aj na povrchu.

autor: denisa

zdroj: dobré zdravie

foto: shutterstock

 


Komentáre

Comments are closed.

Neprestávajte čítať, máme pre vás ďalšie výborné články

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Čo je pre telo lepšie, šťavy alebo smoothies?

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť