Raňajkuj ako boháč

0

Snáď neexistuje rozporuplnejšie jedlo dňa ako raňajky. Vyplýva to z rôznorodosti názorov na ne. Nedopočítala by som ich na prstoch dvadsiatich rúk. Keď som robila prieskum raňajkových zvyklostí zhruba u desiatky ľudí, prekvapenia sa striedali so šokom, zamyslenia so záujmom, smiech s vráskami na čele, nepochopenie s uznanlivým pokývaním hlavy a tak dokola. Spomeňme len pár:

  • „Cigareta a káva, hlavne tá cigareta musí byť, potom hneď letím na veľkú a potom už bežím do práce“ (no comment:-)))) premýšľam, či je rozdiel aj medzi značkami cigariet)
  • „Pohár vody, polovica pomaranča“ (…a ďalej ?)
  • „Chlorelu v tabletkách, potom multivitamín v tabletkách, aha, ešte multiminerál v tabletkách, tak B-komplex a zavŕšim to bielym rožkom, ktorý si namáčam v horúcom mlieku“
  • „Nič a keď prídem do práce, zalejem si polliter zeleného čaju“
  • „Dojem zvyšky po deťoch, chlieb s nutelou, paradajkou a syrom“
  • „Hocičo sladké… to sladké musí byť… croissant s džemom, nutelou a veľkú bielu kávu s troma lyžičkami cukru“ (to ide na Gerlach?)
  • „Zalejem si ovsené musli a pridám jogurt“ (óóó, prvá lastovička:-)

V prvom rade si musí každý sám povedať, čo vlastne od raňajok očakáva. Snáď sa aspoň väčšina zhodneme na tom, že energiu a sýtosť bez záťaže a vlčieho hladu už po hodine. Aby sme pri ich príprave nestrávili pol dňa. Aby nám chutili. Aby sme sa na ne tešili. Aby boli strašne zdravé.

Podľa biorytmov ľudského tela má žalúdok vrchol svojej aktivity v čase medzi 7.00 -9.00 ráno. Vhodné je prijať jedlá ľahšie, ale energeticky a nutrične zaujímavé. Výborne sa spracúvajú v tom čase sacharidy, jednoduché, či polysacharidy. Telo sa naštartuje na deň dávkou vitamínov, minerálov a mozog začne efektívnu prácu.

Reklama hlási, že nejaké keksy vám dajú energiu na celé dopoludnie, pozrime sa detailnejšie, čo vlastne obsahujú. Na internete si môžete vyhľadať dokonca štúdie, ktoré sa so spomínanými keksami robili, kde dokazujú, že reklama nezavádza a slogan je namieste. Ale! Chýba vám tam už nejaké ale? Výživový poradca Vlado Zlatoš sa s informáciami pohral veľmi podrobne. Píše, že výrobca si na etiketu pridal hviezdičky k sloganu, ktorými doplňuje, že „v rámci vyváženej stravy a zdravého životného štýlu“. Čiže, inak povedané, keksy nestačia. Dávno vieme, že sa nepriberá z tukov, ale predovšetkým z nadbytočného množstva sacharidov. Bolo by teda vhodné pridať napr. jogurt, banán, iné ovocie, šálku čaju. Zložením keksy skutočne obsahujú sacharidy s postupným uvoľňovaním energie, ale popritom ešte klasické cukry, bielu múku a stužené tuky. Takže samotné nestačia, neposkytnú všetko to, čo chceme od raňajok. Výhodou doplnených jedál je, že znížia glykemický index raňajok, teda lepšie vyvážia hladinu krvného cukru, aby nevystreľoval do závratných výšok.

Vyslovene by som spomínané keksy nezatracovala, no akceptovala by som ich ako tzv. SOS záchranu. Mala by som ich naporúdzi v prípadoch, kedy nie je časová rezerva si k raňajkám kľudne sadnúť, ale som nútená jesť v pohybe, pri šoférovaní, mimo domova, po krvných odberoch nalačno a pod.

Ak si mám zvoliť najhodnotnejšie sacharidy okrem dokonalého ovocia na dobré ráno, uprednostnila by som pohánkové, špaldové, či pšenové vločky, prípadne ich mix. Pre „sladkomilov“ je možné k nim pridať aj čerstvé, či sušené ovocie, med, mlieko a to nielen kravské. Pre hodnotnú bielkovinu by som si zašla do predajní zdravej výživy a poobzerala by som sa po sójovom, mandľovom, kokosovom mlieku, či samostatnom proteínovom nápoji. Predáva sa  aj bezlaktózové mlieko, je kvôli pridanej laktáze nevtieravo sladšie než obyčajné. „Tukomili“ sa nemusia brániť ranným vajíčkam, so zeleninou dajú telu vždy dostatok  pozitívnej energie. Na druhej strane sú živočíšne tuky na ráno nepotrebné. Odporcovia vajíčok ich pre zmenu môžu nahradiť tofu, dnes je v ponuke lahôdkové, chilli, bazalkové, s medvedím cenakom, údené… nech sa páči.

Čerstvá zelenina a ovocie patrí k najlepším alternatívam vyvážených raňajok. Poskytuje žiadané cukry, vlákninu, živiny. Takisto ho nenechávajte samotné na raňajkovom tanieri, bude mu smutno. Napríklad také avokádo je hybridom s vysokou nutričnou hodnotou. Robieva sa  z neho zaujímavá nátierka, pričom si príchuť volíte sami. Najväčší úspech mala cesnaková príchuť, komu by sa po ránu priečila kvôli zápachu z úst, nech zvolí paradajky, citrón, mrkvu, či bylinky.

NÁŠ TIP:

Raňajkuj ako boháčUrobte si tzv. raw kakaový puding, ktorý som nazvala POWER PUDING: zmixujte avokádo, banán, chia semienka zaliate a napučené vo vode, prisypte raw kakaový prášok a komu nestačí, prevzdušnite to strúhaným jablkom. Banán patrí k najvďačnejšiemu ovociu pre smoothies, koktejly a sladké kaše. Zložením a priaznivou energetickou hodnotou ho mnohí ani neradia k ovociu. Vedia to aj športovci.

Strukovinové nátierky sú podceňovaným zdrojom bielkovín, vlákniny a minerálnych látok.  A na čo nátierku natrieť? Milovníci chleba sa môžu poobzerať  po špaldovom chlebíku. Špalda je síce druh pšenice, má však kvalitnejšie zloženie, je bohatá na vitamíny skupiny A, B a E a množstvo minerálnych látok. Je ľahko stráviteľná a má jemne orieškovú chuť.

Prečo je zaujímavá na ráno? Funguje ako slabučké psychofarmakum prvého stupňa – upokojuje a posiľňuje psychiku, no bez vedľajších účinkov. Dokonca má ďalšiu zaujímavú vlastnosť – tuk v tele sa pri jej konzumácii ukladá omnoho pomalšie. No čo si lepšie môžeme priať na ráno?

Keď sme pri tých tukoch, prisypte si do musli aj slnečnicové a tekvicové semiačka. Môžete aj  – v našich potravinách – nedávno objavené chia semiačka. Okrem minerálov a proteínov vám dodajú aj omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, sú bez žiadnej špecifickej chute, dajú sa teda pridať do akéhokoľvek jedla.

Istá výživová poradkyňa dáva tip na raňajky, ktoré sú nabité vlákninou, vitamínmi a antioxidantmi. Doporučuje ich v rámci detoxikačnej stravy a sú sýte. Obsahujú nastrúhanú mrkvu, jablko, orechy v pomere 1:1:1. Je možné si ďalej pridať podľa chuti med, škoricu, hrozienka, kto uprednostní kyslejšiu chuť, tak šťavu z citróna.

Podporte biologické hodiny svojho tela. Zbytočne nezaťažujte, ani neotravujte tráviaci systém a organizmus sa Vám odvďači zvýšenou imunitou a výkonom.

Autor: Soňa

Info: vladozlatos.com, antonialifestyle28.com, akv.sk


Komentáre

Comments are closed.

shutterstock_201745592

Zásobník plný zdravého životného štýlu

Tvoríme pre vás články, rozhovory a seriály o cvičení a stravovaní. 

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť