S rybou na tanieri dodáte potrebné omega-3!

0

Veľkou prednosťou rýb je ich nízko-kalorické mäso – samozrejme pokiaľ ho neutopíte obalené v strúhanke v tuku na panvici. Rovnako ľahká stráviteľnosť a obsah kvalitných bielkovín a vitamínov B12 a D, jódu a fosforu radí rybie mäso medzi to najkvalitnejšie. Mäso morských rýb navyše obsahuje kopec cenných látok v takom pomere, ktorý u sladkovodných rýb nenájdeme.

Prečo morské ryby?

Pre ľudský organizmus je dôležitá rovnováha nenasýtených mastných kyselín omega-3omega-6. Obe kyseliny sú pre život nevyhnutné a ani jednu si nedokáže naše telo vytvoriť, musí ich teda prijímať zo stravy. Dôležitý je ich pomer. Pretože bežne prijímame ďaleko väčšie množstvo kyseliny omega-6, napríklad z väčšiny rastlinných olejov, ktorými náš jedalníček spravidla disponuje, dochádza v našom organizme k nerovnováhe, ktorá je príčinou rozličných zdravotných ťažkostí, ako je napríklad ateroskleróza, alergické reakcie a rôzne autoimunitné ochorenia. Najbohatším zdrojom kyseliny omega-3 sú tučné morské ryby ako je losos, makrela, treska či sardinka, ktoré do jedalnička nezaraďujeme tak často.

K čomu vlastne potrebujeme omega-3 mastné kyseliny?

Okrem prevencie alergií pôsobia omega-3 mastné kyseliny priaznivo na hladinu krvného tlaku a srdcovú arytmiu, znižujú hustotu krvy, pôsobia ako prevencia rakoviny tlstého čreva a prsníkov, zmierňujú napr. lupienku a v neposlednom rade pôsobia preventívne v prípade niektorých duševných porúch. Na prísun omega-3 kyselín by mali dbať aj ženy v posledných mesiacoch tehotenstva, kedy sa tieto mastné kyseliny koncentrujú v mozgu dieťaťa. Okrem toho, že ženy, ktoré pravidelne konzumovali v tehotenstve morské ryby, trpia menej popôrodnými depresiami, preukazujú výsledky výskumov i rýchlejší rozvoj inteligencie a motorických i sociálnych zručností ich nenarodených detí. Je však potrebné starostlivo zvážiť výber ryby, pretože niektoré druhy okrem prospešnej omega-3 mastnej kyseliny obsahujú taktiež nadlimitné hodnoty škodlivých látok, ako je napríklad ortuť.

Ako spoznať čerstvú rybu?

Zrakom – leskne sa, má číre, vypuklé a lesklé oči, žiabre sú červené. Odradiť by vás mali zašednuté žiabre, nahnedlá krv či žltý maz.

Hmatom – povrch ryby je pokrytý slizom, keď do nej pichnete prstom, jamka sa po chvíli vyrovná.

Čuchom – ryba by mala voňať po vode, určite nie zatuchlo.

Autor: Ivana

Zdroj: S chutí o jídle

Foto: shutterstock.com


Komentáre

Pridaj svoj komentár

shutterstock_201745592

Zásobník plný zdravého životného štýlu

Tvoríme pre vás články, rozhovory a seriály o cvičení a stravovaní. 

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť