Máte v jedálničku na popredných miestach obilniny obsahujúce lepok?

0

Lepok sa do našich jedálničkov vkradol v obrovských množstvách nenápadne a postupne. Na raňajky chlebík alebo pečivo, na obed dobrá zahustená polievka a cestoviny, na večeru niečo údené.. pomedzi to trošku sladkého a vlastne máme za sebou celý deň neobmedzeného prijímania lepku. Z najmodernejších výskumov je známe, že zaradenie obilnín na popredné miesto v našom jedálničku je najhorším výživovým omylom histórie ľudstva. Prečo? 

Konzumácia obilnín, vrátane celozrnných, vedie k nadmernej produkcii inzulínu, ukladaniu tuku a srdcovým chorobám. Lepok ako taký obsahuje ťažko stráviteľné látky, ktoré sú alergénne a narúšajú fungovanie imunitného a zažívacieho systému. Aj tieto na prvý pohľad nesúvisiace problémy – pravidelne vás pobolieva hlava akoby bez príčiny, máte bolestivú menštruáciu, chronický kašeľ, nafúknuté brucho, zlý stav pokožky a nechtov, nejaký zápal, nadmernú únavu… –  môže súvisieť s alergiou alebo intoleranciou voči lepku.

Dôvody, prečo obmedziť lepok

  • Úplne iná pšenica než v minulosti?

Súčasná pšenica prešla za posledných 50 rokov dramatickými zmenami spôsobenými hybridizáciou, krížením a genetickými manipuláciami. Je v nej oveľa viac lepku a prolamínu než v jej predchodkyni. Naši predkovia jedli nielen inú pšenicu, ale aj v oveľa menších množstvách. Kedysi sa doma piekol chlieb maximálne 2x do týždňa, v súčastnosti je lepok na tanieri v podstate nepretržite celý deň.

  • Sme na nej závislí?

Funguje ako chuťový stimulant – nikdy nemáte dosť a chcete stále viac. Po konzumácii prichádza k miernej eufórii. Pri vysadení pšenice z jedálnička si človek, tak ako aj pri cukre (viac info o cukre TU), nezriedka prejde cez abstinenčné príznaky.

  • Príčina zoznamu chorôb a neduhov

Nikdy sa nezmierte s tým, že už sa nebudete cítiť lepšie. To že ste prekročili dvadsiatku alebo tridsiatku neznamená, že musíte ďalších najmenej 70 rokov chodiť s nafúknutým bruchom, migrénami a večnou únavou. Pšenica – alebo lepok ako taký – môže byť príčinou celého radu civilizačných chorôb vrátane zápalov, boľavých kĺbov či dokonca neplodnosti.

Čo na to odborníci a ako postupovať?

Veľa lekárov rieši príznaky chorôb a rôzne potiaže oddelene a preto ich nenapadne dať ich do súvisu s lepkom. Keďže tých neduhov je naozaj široké spektrum, správna diagnóza môže trvať aj roky.

Najlepším postupom v prípade pochybností je prísna eliminácia lepku zo stravy po dobu dvoch až troch mesiacov. Ak bol lepok zdrojom vašich problémov, už po dvoch týždňoch by sa mali dostaviť prvé výsledky a po dvoch-troch mesiacoch bude jasné, či je treba lepok maximálne eliminovať zo svojho jedálnička aj naďalej. Nie je to však tak, že jedna zo základných bežných potravín je jednoznačne nezdravá a všetci ju musíme vylúčiť.

Ideálne je v strave minimum reštrikcií a ako základ dodržiavať tri pravidlá:

  1. kvalitné potraviny
  2. striedmosť
  3. žiadne polotovary

Vynechanie niektorej zo základných potravín sa doporučuje iba v odôvodnených prípadoch (vrátane filozofických a etických), ale určite nie čisto ako súčasť niektorej vlny výživovej módy.

autor: denisa

info: William Davis – Život bez pšenice a výživová poradkyňa a odborníčka

foto: shutterstock


Komentáre

Pridaj svoj komentár

shutterstock_201745592

Zásobník plný zdravého životného štýlu

Tvoríme pre vás články, rozhovory a seriály o cvičení a stravovaní. 

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť