Tipy pre pokojný spánok

1

Poznáte takú tú frustráciu, keď ležíte v posteli s mysľou v plnom prúde či boľavým celým telom? Obavy alebo nechcené myšlienky nám nedovolia spať aj celé hodiny. Dotieravý hluk z vonku, či dupot susedov tiež dokáže poriadne oddialiť potrebný spánok…A to akokoľvek sme unavení. Ako na pokojný spánok?

Nepochybne každý z nás zažil tie chvíle nespavosti. Napätie životných a pracovných situácií nám k dobrému spánku tiež veľmi nenahráva. Niekde som dokonca čítala, že dobrý nočný spánok môže byť skôr záhadou ako samozrejmosť každodenného života. A ak je človek viac citlivý, náchylnosť k nespavosti je aj vyššia. Spánok si vyžaduje stav maximálnej relaxácie, ktorá pri dnešnom životnom tempe nie je ľahko dosiahnuteľná.

Dobrý spánok je skôr záhadou ako samozrejmosťou života

Ja to mám s tým spánkom tiež celkom ťažké. Vadia mi asi všetky mini-mikro zvuky z okolia, dýchajúci partner vedľa mňa, úplne každý ruch. Myseľ mávam takú unavenú, ale aj napriek tomu stále pracuje a niečo analyzuje a premýšľa. Tiež sa radím medzi ľudí viac citlivých a ešte k tomu ruka v ruke s každodenným stresom. Avšak, na všetko sa vždy snažím nájsť riešenie. Na zvuky okolia a “funiaceho” milovaného partnera používam štuple do uší – zrazu to ticho. Aj myseľ sa pomaličky skľudní a začne sa viac sústrediť na to ticho. Horšie to je s nežiaducimi myšlienkami. Tie sa snažím proste potláčať, odháňať, zmeniť…ale aj to trvá dlhšie. Rátanie ovečiek však u mňa vôbec nepomáha.

Čo takto skúsiť niektorý z týchto tipov pre pokojný spánok a sladké sny:

Zdôraznite relaxáciu 1-2 hodiny pred spaním

Večer znížte stimulácie čo najviac. Jednoducho spomaľte. Do svojho denného harmonogramu si na večerné hodiny naplánujte relax – čítanie, precvičovanie jemnej jogy, kúpanie vo vani alebo sa v kľude porozprávajte o prežitom dni so svojim partnerom. Relaxácia by mala byť hlavnou témou večera.

Poobede už nepite kávu

Kofein vraj môže zostať v tele 8-14 hodín po tom, čo ho konzumujeme. Účinky kofeinu sa líšia od človeka k človeku, ale vo všeobecnosti, ak máte problémy so spánkom, pokúste sa kofein úplne eliminovať po dobu jedného mesiaca. Uvidíte, či sa tým zlepší váš spánok. Prednosť by ste mali dať vode, bylinkovým čajom, kávovým náhradám.

Na večeru jedzte jedlá, ktoré podporujú spánok

Jedzte potraviny obsahujúce živiny, ktoré podporujú spánok (tryptofán, melatonín, horčík). Na večeru si dajte kombináciu vysoko kvalitných bielkovín a komplexných sacharidov.

Zhasnite svetlá najneskôr v 22:30

Snažte sa ísť spať približne v rovnaký čas každý deň. Najviac regeneračná časť spánku je medzi 22 hodinou a 2 hodinou ráno.

Dýchanie ľavou nosnou dierkou

Zablokujte si pravú nosnú dierku pravým palcom a držte, pomaly zhlboka dýchajte iba cez ľavú nosnú dierku. Dýchanie cez ľavú nosnú dierku má upokojujúci a relaxačný účinok na telo a myseľ. V joge sa odporúča až 26 takýchto nádychov, aby sa človek dostal do relaxačného stavu tela a mysle.

Hrajte sa s osvetlením a zvukom

Vyrovnanie našich vnútorných rytmov s tými prírodnými nám nastavuje viac pokojný spánok. Samozrejme počas dňa dávame prednosť dennému svetlu a svetlu ako takému, večer však stlmte svetlá niekoľko hodín pred spaním. Spite v čierno-čiernej miestnosti alebo používajte masku na tvár. Ak ste oveľa uvoľnenejší s nejakým hlukom pozadia, použite ventilátor alebo niečo podobné. Ak je to opačne a hluk vás iba rozptyľuje, štuple do uší sú skvelá voľba.

Urobte si relaxačný kúpeľ

Doprajte si horúci kúpeľ. Kombinujte soli do kúpeľa obsahujúce horčík (ten sa vstrebáva cez kožu a podporuje pocit uvoľnenia) s kvapkami éterického oleja,  ako sú levanduľa.

Skúste akupresúru alebo inú relaxačnú techniku

Ľahnite si na akupresúrnu podložku pred zaspávaním. Tiež môžete vyskúšať jogu Nidra, kde si pomocou mysle oddýchne každá časť tela. Alternatívnych možností a terapií, či relaxačných techník je mnoho. A každému pomáha iná z nich.

Rada by som však vedela od vás, čo máte odskúšané a pomáha na pokojný spánok? Určite sa nezabudnite podeliť :-)

Foto: shutterstock.com


Komentáre

Jeden komentár

  1. Keď sa človek len tak prevaluje v posteli a nevie zaspať, je dobré začať niečo robiť, hocičo, čo človeka uvoľní. Napr. číťať knihu. A keď pocíti únavu, zasa si ľahnúť.

Pridaj svoj komentár

shutterstock_201745592

Zásobník plný zdravého životného štýlu

Tvoríme pre vás články, rozhovory a seriály o cvičení a stravovaní. 

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť