10 potravín, ktoré by ste po pôrode nemali vynechať

0

Dodržiavať zdravú výživu počas tehotenstva je veľmi dôležité. Rovnako je dôležité, aby nové mamičky jedli zdravo aj po narodení dieťaťa. To vám pomôže zotaviť sa z pôrodu a vyrovnať sa tak s novým stresom a tlakom materstva.

Dobrá strava je obzvlášť dôležitá, ak kojíte, aby ste svojmu dieťaťu zabezpečili prísun tých najpotrebnejších živín pre správny rast a vývoj. Plus, vyvážená strava pomáha telu produkovať materské mlieko a doplniť živiny, ktoré strácate v prospech dieťaťa.

Kojenie vraj znižuje riziko rozvoja astmy alebo alergií, ochorenia dýchacích ciest, časté ušné infekcie a ďalšie ochorenia. A ešte k tomu pomôže rozvíjať puto medzi vami a dieťaťom.

Aby ste mali istotu, že vy a aj vaše dieťa získavate všetky živiny, ktoré obaja potrebujete, určite by nasledovné „superpotraviny“ nemali chýbať v strave v popôrodnom období:

1. Vajcia

Vajcia sú výborným zdrojom kvalitného proteínu s ideálnou rovnováhou aminokyselín. To vám poskytne silu a vytrvalosť, aby ste jej mali dostatok a mohli sa postarať o seba i dieťa.

Žĺtky sú tiež jedným z mála prírodných zdrojov vitamínu D, čo je základná živina, aby kosti boli pevné a rástli. Plus, cholín obsiahnutý vo vajciach má zásadný význam pre budovanie pamäťového centra mozgu dieťaťa. Upokojuje spánok a obmedzuje podráždenosť, náladovosť a zlepšuje odolnosť voči stresu.

TIP: Jedzte jedno-dve BIO vajcia denne. Môžete si ich pripraviť ako praženicu, omeletu, či uvarené.

2. Ovsené vločky

Ovsené vločky sú jednou z najpopulárnejších laktogénnych potravín s vysokým obsahom vlákniny. To je veľmi užitočné pre nové mamičky, ktoré trpia popôrodnou zápchou, čo je bežný stav. Vysoký obsah železa pomáha predchádzať chudokrvnosti z nedostatku železa, čo je u nových matiek tiež celkom obvyklé. Plus, ovsené vločky pomáhajú zvýšiť prísun materského mlieka.

TIP: Výživovú hodnotu čerstvo uvarenej ovsenej kaše zvýšite napríklad lyžičkou medu, šafránom, čerstvým ovocím a pod. Teplá miska kaše vám tiež pomôže uvoľniť a vyrovnať sa so stresom.

3. Losos

Losos je vynikajúci pre nové mamičky vďaka svojej výživovej hodnote. Jedná sa o mastné ryby, obsahujúce vysoké množstvo tuku s krkolomným názvom “kyselina dokosahexaenová” (DHA), ktorá pomáha vo vývoji nervového systému novorodenca.

Losos má tiež vysoký obsah bielkovín a vitamínu B12. Plus, vraj zabraňuje popôrodnej depresii.

TIP: Losos 2x do týždňa ako hlavný chod. Prednosť dávajte čerstvému pred mrazenými.

4. Hnedá ryža

Zdravé, celozrnné sacharidy, ako je hnedá ryža by nové mamičky mali zahrnúť do svojho jedálnička. Hnedá ryža pomáha udržiavať energiu. Navyše má viac vlákniny a ďalších živín než biela ryža.

TIP: Pred konzumáciou namočte zrná na niekoľko hodín. Vďaka tomu bude ryža viac stráviteľná a výživnejšia.

5. Čučoriedky

Toto ovocie plné antioxidantov pomáha ničiť voľné radikály, udržať vás a vaše dieťa mimo mnohých ochorení. Čučoriedky majú všetky dôležité vitamíny a minerály, ktoré dojčiaca matka potrebuje.

TIP: Jesť dve a viac porcií týchto šťavnatých plodov denne, aby sa vám ľahšie vyrovnávalo s materstvom. Alebo skúste aj toto naše čučoriedkové smoothie TU.

6. Špenát

Listová zelenina všeobecne je dobrá pre dojčiace matky, ale špenát si zaslúži osobitnú zmienku. Obsahuje veľké množstvo vitamínu A. Kyselina listová v špenáte pomáha vytvárať nové krvinky, to je dôležité najmä pre ženy, ktoré stratili priveľa krvi pri pôrode. Tiež pomáha zvýšiť produkciu mlieka.

Špenát obsahuje aj mangán, ktorý napomáha rozvoju kostí a chrupaviek. Je vynikajúci ako ne-mliečny zdroj vápnika a obsahuje vitamín C a železo.

TIP: Špenát môžete jesť čerstvý v šalátoch alebo ho zahrnúť do zeleninovej polievky. Ďalším dobrým tipom je vypiť pohár špenátovej šťavy denne.

7. Mlieko

Dojčiace matky by vraj mali zahrnúť mlieko do stravy pre stimuláciu produkcie materského mlieka. Mlieko obsahuje tiež vitamíny D a B, rovnako ako bielkoviny, všetky dôležité živiny pre celkový vývoj novorodenca. Plus, vápnik v mlieku pomáha dopĺňať ten stratený dojčením. Vzhľadom k vysokému obsahu vody vás tiež hydratuje.

TIP: Vypite dva poháre mlieka denne. 

Poznámka: Iba ak ste vy aj dieťa bez diagnózy neznášanlivosti mliečnej bielkoviny.

8. Mandle

Mandle poskytujú širokú škálu výživných látok ako je vitamín E a esenciálnych tukov, ktoré sú dôležité pre zdravé telo. Esenciálne mastné kyseliny vrátane omega-3 mastných kyselín v mandliach tiež pomáha zvýšiť produkciu mlieka. Tieto zdravé orechy vám zaistia bielkoviny a vápnik potrebné pre kosti a zuby.

TIP: Mandle ako desiata. Pre zvýšenie materského mlieka, namočte 4-6 mandlí na noc vo vode a zjedzte na druhý deň ráno.

9. Senovka grécka

Senovka obsahuje fytoestrogény, ktoré pomáhajú zvýšiť produkciu materského mlieka. Je bohatá na železo, vlákninu, vápnik a rôzne vitamíny a minerálne látky. Navyše obsahuje cholín a saponín, ktoré sú potrebné pre dobrý vývoj novorodenca.

Senovka pomáha zmierniť zažívacie ťažkosti, ako je zápcha a nadúvanie, ktoré sú bežné u nových matiek.

TIP: Používajú sa semená aj listy. Semená nechajte cez noc nasiaknuť vodou a na druhý deň ráno vodu spolu so semenami varte po dobu niekoľkých minút. Pite každé ráno.

10. Fenikel

Fenikel je ďalšia „superpotravina“ pre nové mamičky, pretože pomáha zvyšovať dojčenie a tiež podporuje trávenie. Jeden zo spôsobov ako zahrnúť fenikel do jedálnička je piť feniklovú vodu.

Feniklovú vodu si pripravíte:  Uvarte 1 alebo 2 čajové lyžičky semien feniklu v 4 šálkach vody. Nechajte vrieť takých ďalších 5 minút. Pre chuť môžete tiež pridať ½ čajovej lyžičky cukru alebo medu.

TIP: Popíjajte feniklovú vodu počas dňa. Tiež môžete žuť semienka feniklu po jedle – funguje aj ako prírodný ústny osviežovač.

Foto: shutterstock.com

Zdroj: top10homeremedies.com


Komentáre

Pridaj svoj komentár

Neprestávajte čítať, máme pre vás ďalšie výborné články

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Čo je pre telo lepšie, šťavy alebo smoothies?

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť