Všetko čo potrebujete vedieť o Paleo stravovaní

0

Účelom tohto článku je poskytnúť informácie o Paleo strave, jednoduchý úvod do jej výhod a akési vodítko, ak by ste si tento spôsob stravovania chceli vyskúšať. Je viacero ľudí, ktorí praktikujú túto diétu a stratili tak obrovské množstvo váhy, zničili zápaly, získali energiu a vitalitu, vyvážili hormóny, uzdravili tráviace problémy, zbavili sa ďalších menších a väčších zdravotných problémov.

Prečo Paleo?

Stravovanie ľudí z hľadiska evolúcie by mohlo pomôcť k pochopeniu tohto stravovania. Ľudia po dobu miliónov rokov boli lovci a zberači – ich každodennú stravu tvorili najmä potraviny bohaté na tuky ako mäso, ďalej nejaké to ovocie, zelenina, orechy a semená. Éru lovcov a zberačov nahradila asi pred cca 10 000 rokmi spoločnosť usadnutá, kedy poľnohospodárskou revolúciou ľudia začali konzumovať obilniny a strukoviny.

Podľa viacerých názorov odborníkov vraj za éry lovcov a zberačov, ľudia netrpeli civilizačnými chorobami, boli zdravší a vitálnější. Poľnohospodárstvom došlo k radikálnej zmene v stravovaní ľudí, čoho príčinou sú obezita, rakovina, diabetes, srdcové choroby, Parkinson, Alzheimer, depresie či neplodnosť. Naše telá nemali dostatočný čas prispôsobiť sa na takéto potraviny a nie ešte na spracované a rafinované verzie, kterých sú plné regále našich supermarketov.

Veľmi jednoduchým posunom späť na stravovanie našich dávných predkov nie len odstránite potraviny, ktoré sú v rozpore s naším zdravím, ale aj zvýšite príjem vitamínov, minerálov a antioxidantov.

Ako si na seba prispôsobiť Paleo stravu:

V závislosti od vašich aktuálnych zdravotných problémov, nerovnováhy, potravinovej alergie a intolerancii, vašej kondícii a cieľov, budete musieť vyladiť potraviny priateľské Paleo stravovaniu, ako aj pomery tukov, bielkovín a sacharidov.

Čo mám namysli? Napríklad ľudia s autoimunitnými a zápalovými ochoreniami urobia najlepšie, ak sa vyhnú zelenine z čeľade ľuľkovitých (baklažán, paprika, paradajky, zemiaky,…). Ak máte zníženú činnosť štítnej žľazy, je dobré obmedziť príjem kapustovitej zeleniny (kel, brokolica, kapusta, karfiol, atď,…) Ak ste športovec, možno budete potrebovať viac sacharidov ako niekto, kto sa snaží schudnúť.

Ak máte telo v zdravotnej nerovnováhe, konzultácie s prírodným lekárom či odborníkom na výživu by bolo výhodou.

Základné kroky k Paleu:

  1. Preferujte prírodné potraviny a určite sa vyhýbajte polotovarom
  2. Mäso, ryby a vajcia ako základ jedálnička
  3. Živočíšne tuky vyvažujte stravou rastlinného pôvodu
  4. Vyhýbajte sa obilninám
  5. Vyhýbajte sa rastlinným tukom a olejom
  6. Minimalizujte príjem strukovín
  7. Vyhýbajte sa rafinovaným cukrom
  8. Aktivita by mala byť súčasťou každodenného harmonogramu
  9. Minimalizujte dlhodobý stres
  10. Doprajte si chvíľky, kedy budete sami so sebou a môžete premýšľať

„Počúvajte svoje telo ako reaguje na zmeny v stravovaní. Každý sme osobitý a tak aj musíme pristupovať k sebe a k nášmu stravovaniu“

Ja sa snažím vnímať svoje telo ako reaguje na zmeny v mojom stravovaní. Po pravde, osobne nie som 100% stotožnená s touto metódou stravovania, avšak určite jej budem venovať pozornosť a snažiť sa dostať sa až do hĺbky. Ja sa snažím práve naopak, maximalizovať príjem potravín rastlinného pôvodu i keď sa radím medzi klasických mäsožravcov, teda živočíšne produkty sú súčasťou môjho jedálnička. Len ich pomer je odlišný ako pri tejto metóde. Obilninám sa tiež nevyhýbam a strukoviny milujem.

Foto: shutterstock.com

Zdroj: varimepaleo.sk

Autor: Ivana


Komentáre

Pridaj svoj komentár

Neprestávajte čítať, máme pre vás ďalšie výborné články

Prihláste sa na pravidelný týždenný súhrn príspevkov a ihneď si STIAHNITE náš E-BOOK s receptami na prípravu 9 zdravých SMOOTHIES.

To všetko pre Vás ZDARMA.

Čo je pre telo lepšie, šťavy alebo smoothies?

Ďakujeme, už je to takmer hotovo :) Ešte prosím prejdite do Vašej mailovej schránky a potvrďte odber kliknutím na zaslaný link.

Pokračovaním používania tejto stránky vyjadrujete súhlas s používaním cookies. viac informácií

Cookies na tejto stránke sú nastavené automaticky na "povolené". Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Google. Ak budete pokračovať v používaní stránky v tomto nastavení, alebo kliknete na "súhlasím", vyjadrujete tým svoj súhlas.

Zatvoriť